På chokladprovning


Ikväll var vi på chokladprovning.
En julklapp från vår dotter och sambo.
Vi var tre par som var med på föreläsningen och
provsmakningen som också skulle betygsättas om man så ville.
Alla hade fått sina presentkort i julklapp och det är kanske inte så konstigt då
årets julklapp var just en upplevelse.
Och en upplevelse blev det i smakernas värld.
Det var första gången som jag har provat en choklad på 100%.
Och den sista.
Vi fick en liten smakbit för att känna skillnaden på en choklad helt utan socker.

De två systrarna som äger affären berättade om kakaoträdets historia och hur
kakaobönan kom till europa.
Skillnaden på de olika träden och smakerna som de ger.
Efter provsmakningen som var till ett glas vatten. (Jag hade föredragit vin.)
Fick vi välja tre av de här underbara pralinerna till en kopp kaffe.

Champagne, whiskey och likör

Baileys, mandel och körsbär.

Efter de tre fick vi ta så mycket vi ville.
Men jag ska säga er att det var ingen som orkade mer.
Man blir så mätt på bara ett par bitar. Det är inte som när man kan kränga
hela översta lagret på Aladin asken.
Mörk choklad är även bra för ämnesomsättningen.
Så damerna laddade alltid lite extra med det till badsäsongen och efter
jul då de märkte en uppgång på försäljningen av just den sorten.
Jag köpte choklad med hem också.
En med små runda bitar som var speciellt framtagen att passa Merlot viner.
Jag har flera flaskor med den druvan här hemma så det ska bli spännande.
Sedan köpte jag en som vi fick provsmaka med jordgubbar och grönpeppar.
Och en annan med mango och chili.





På vägen hem hade vi fått ett riktigt vinterväder.
Så mycket snö...i mitten av mars....fy.


Men Moses är lycklig.
Hoppas det smälter bort tills imorgon.
Så man slipper skotta.

Ha det gott.


Kommentarer
Postat av: Sara

Jag förmodar att det var en lyckad julklapp då :)

Måste säga att jag är lite avis och hade gärna gått själv också, får ta det en annan gång. Såg ut som en riktig smaskig och trevlig kväll.

Postat av: Mia

Åååå, där hade jag passat att vara...chokladoholic som jag är! L Trevligt, riktigt trevligt!!!

2009-03-12 @ 21:38:34
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag älskar choklad, bra för vikten underbart!!

Vad mycket jag fick lära mig...

Fredagskjol är bara helt enkelt att vi har

kjol(tvång) men det har inte alla förstått men vi som förstår har varje fredag kjol....

Det är så kul att få sätta på sig nåt extra och känna sig fin.

Det har smittat av sig så även endel av barnen pratar om fredagskjol men de kallar det för fredagskjol varje dag då de har kjol och så ler de och känner sig så fina.

kram Tingeling

2009-03-12 @ 22:14:42
Postat av: ejmis

Vilken härlig julklapp!

2009-03-12 @ 22:19:47
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Det är väl kul att prova choklad, en upplevelse.

Man känner skillnaden på olika choklad.

Mindre trevligt är ju snön som faller ner på oss.

Kram Ingrid

2009-03-12 @ 23:29:01
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vilken härlig choklad! Bra julklapp! Snö hos er är väl lite sent nu va? Bättre idag! Ha dè

2009-03-12 @ 23:33:34
Postat av: Nickan

Sa jag här ovan precis!

2009-03-12 @ 23:34:06
URL: http://opelnickan.blogg.se/
Postat av: Carina

Men du vilken toppenjulklapp, nå´t att önska sig till nästa jul! Ett glas vin hade nog varit gött till skulle jag tro!

Kram Carina

2009-03-12 @ 23:43:54
URL: http://skalet2001.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Underbart med choklad.. så många smaker och så mycket intryck av de alla.. gillar ju mest den mörka varianten med 70 procent.

Underbar upplevelse förstår jag..

Här snöade det oxså rejält igårkväll, men idag.. puts väck.. så är det bara får dansa med i svängarna:-)

Ha de o fin fredag till dig o de dina.

Kram

2009-03-13 @ 13:12:36
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: marie

kul att få provsmaka =)

annars när man är inne i en chokladbutik, så ser man att det är dyrare.

men det är som du skriver man orkar inte äta hur mycket som helst.....njutgodis är det....

2009-03-13 @ 14:02:42
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Cissi

mmm... Choklad som är så gott!

Kul att gå på sådan provning, har också varit på en och den där med 100% kakao är ingen hit direkt..

Min favorit just nu är en 75%-ig som är smaksatt med havssalt. Väldigt gott! :o)

2009-03-14 @ 18:43:44
URL: http://cissilina.blogg.se/
Postat av: Ann-kristinS

Å så kul med choklad provnng ,min mamma var på sånt för ett eller två år sedan i gällivare och efter det äter hon bara "riktig" choklad

2009-03-19 @ 08:05:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback