Bakdag

Nu doftar det jul här hemma.
Ikväll efter jobbet satt jag en deg till lussekatter

och en deg till matbröd som jag aldrig bakat förut.
Det var ett recept som jag hittade inne hos
Anna.
Med kryddor som kanel och ingefära i.
Det passar bra till den här tiden på året tänkte jag.
Just nu står det i ugnen så jag vet inte hur det smakar ännu
men det ska bli spännande att smaka när det är klart.

Här är receptet:
4 dl sirap
8 dl filmjölk
11-12 dl vetemjöl
11-12 dl rågsikt
5-6 dl strösocker
2 msk kanel
2 msk ingefära
1 msk bikarbonat
3 msk bakpulver
Blandas och bres ut i en smord bröad långpanna
Gräddas i ugn 140 grader i 1 timma och 15 minuter.


Kolla hur värmeslingorna hänger i ugnen :0)
Den är i behov att bytas ut.
och till våren kommer vi att påbörja det stora jobbet med att renovera köket.

Hur mycket bakar ni till jul annars?
Många på jobbet bakar aldrig och tycker att
bagarna ska väl också leva men
mina barn hade aldrig gått med på det.
De vill ha samma kakor som de fick när de var små till
jul, det är ju tradition.
Det skulle bli ett himla liv om jag glömde någon sort.
Biskvier är en sådan sort.
Och himla omständliga att göra.
Men det är bara att börja i tid så går det.
Däremot så har jag dragit in på att göra julgodis själv.
Knäck som aldrig blir seg och choklad som är godare
färdigköpt.
Nej det får vara, onyttigt är det också.

Uppdaterat kl 21.44
Det var jättegott men lite sött.
Till nästa gång ska jag ta mindre socker.
Jag tror att man helt kan utesluta sockret och bara ha sirapen i.

Kommentarer
Postat av: ♥Blondiie♥

ja gälskar att baka å längtar till sjulbaken =)

krma på dej

Postat av: Babymyz

Vill oxå baka mkt,men hinner inte riktigt med,vipps så é det lucia,oh då köper vi allt,hehe..

Men tänkte baka pepparkakor med dom små nu i år o lussebullar..

2008-11-20 @ 21:58:57
URL: http://www.metrobloggen.se/marilouise
Postat av: Anna B

Visst är det sött och berätta gärna hur det blev utan socker och bara sirap! Vi använder det till helgfika som en kombinerad gofika och mackfika...Kram Anna

2008-11-20 @ 22:00:26
URL: http://skrivanne.wordpress.com
Postat av: ♥Blondiie♥

väntar med spänning då =)

2008-11-20 @ 22:18:16
URL: http://blondiies.blogg.se/
Postat av: Babymyz

TACK ETT MEDHÅLL I ALLA FALL;)

just det ,det var du med ddessa goá lussebullar..

sög i tarmen direkt din sida kom fram,det lyser så gott om dina bullar..

2008-11-21 @ 08:08:05
URL: http://www.metrobloggen.se/marilouise
Postat av: Gitsie

Åh vad gott med lussebullar, det ska vi baka här också snart. =)

2008-11-21 @ 08:16:43
URL: http://gitsie78.blogg.se/
Postat av: Ann-kristin S

Jag bakar en del till jul och gör också jul godis ,det är ett måste annars känns det inte som jul :)

2008-11-21 @ 10:03:31
Postat av: Paula

Jag bakar inget alls! Men, jag funderar på att köpa doftljus med kaneldoft så jag får den rätta stämningen!

Jag lagar ju mat i mängder, inte minst till jul, men tack o lov förväntar sig ingen i familjen att det ska finnas nybakt!

Kallt och vackert i Dalarna idag, -9 grader och strålande sol!

Kramen

2008-11-23 @ 10:10:51
URL: http://paulaz.se
Postat av: Moi

Jag bakar så ofta jag kan. Till Jul allrahelst. just idag har jag hunnit baka en saffranskaka, lussebullar och sockerkringlor. Jag har bjudit in till Adventskaffe på söndag. Hoppas nu bara att barnen inte äter upp allt innan dess. De är tokiga i hembakat, och då ska vi inte tala om min man ! Mellan 3 och 4 advent är det så dags för julgodis.

2008-11-25 @ 20:37:24
URL: http://buzfamily.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback