112

Hur många gånger har du ringt 112?
Jag har aldrig behövt göra det innan.
Men idag gjorde jag det för första gången.
Vi kom och körde inne i stan då det plötsligt sidan om ett staket
dyker upp ett rådjur som springer längs med staketet.
Vi saktar in farten för vi ser att det finns en öppning i stacketet
längre fram. En bil bakom som tycker att vi kör för sakta påbörjar en omkörning,
då tutar vi och blinkar med ljuset för att varna men killen i bilen bryr sig inte.
Rådjuret sticker snabbt över gatan och det handlar om cm för att det hade kunnat
blivit en smäll. Efter det saktar killen in, han måste ha blivit livrädd.
Rådjuret fortsätter in i en trädgård och ut på en ännu större väg.
Sedan ser jag det springa inne på ett industriområde efter det.
Under tiden ringer jag 112 för att informera om att det springer ett
rådjur mitt i stan och innan det händer en svår olycka.
Det enda jag får till svar är "Var god dröj".
Så sitter jag ett bra tag med luren i örat innan
jag tröttnar och lägger på.
Men då tänker man, vilken tur att det inte hade hänt en olycka
då, och att någon ligger skadad på marken.
Då vill man inte höra "var god dröj".


Rådjuret på bilden är inte samma som i inlägget.

Kommentarer
Postat av: ejmis

Jag hittade ett litet barn en gång för flera år sedan som sprang omkring ensam vid en stor väg och det var lika då med...dessutom, när jag äntligen kom fram,
fanns ingen att skicka för alla bilar var upptagna... =/

Postat av: Helena

ringde i en liknade situation en gång. Men inte 112 utan till polisen i vår lilla stad, eftersom jag kunde numret dit. Hamnade i den stora växeln för hela regionen. Skulle förklara var rådjuret spran omkring och det var omöjligt eftersom de inte förstod var jag menade trots en mycket detlajerad förklaring. Hade jag kommit fram till "vår" polis hade de fattat med en gång.

2008-05-24 @ 19:05:54
Postat av: Pialotta

Usch då, det där var riktigt otrevligt:-(
Ja du där ser man hade ju kunnat vara riktigt allvarligt.
Ha de.. kram efter en omgång av melodier som nyss är ett avslutat kapitel.

2008-05-25 @ 00:40:53
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag
har aldrig behövt ringa som tur är men den dagen kommer väl tyvärr Trodde inte de fick säga var god dröj där kram
Tingeling

2008-05-25 @ 08:45:32
Postat av: Mia

Ja, du gjorde i alla fall ditt bästa och vad du KUNDE göra i den situationen...

2008-05-25 @ 10:07:35
Postat av: Eva

Det låter verkligen inte bra att få "var god dröj" i luren när man ringer ett larmnummer.

Hoppas du får en fin mors dag! :o)
/Eva

2008-05-25 @ 11:24:01
URL: http://blixman.blogg.se
Postat av: soffie

Å fyy va knäppt att de säger så!!!
Jag har ringt 2gånger en gång såg vi en bil som kom farande och vurpade på ett gärde som är bakom mina föräldrars hus(nu är det en vall där)
Polis å ambulans kom men det visade sig att den som kört varit full för han hade tagit sig ur bilen blödandes och sprungit iväg de hittade han!!!Bilen va full med sprit och knark.
En annan gång var när det stod en soffa mitt på motorvägen,det va fler än jag som hade ringt..
Hoppas du haft en bra dag....

2008-05-25 @ 21:01:09
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Mimmi

Jo jag har ringt en gång eller rättare sagt 3 ggr det andra två var uppföljning! Hä var det fråga om minuter!! Hade jag fått ett var god dröj hade min man dött! Vid de andra två ggr hamnade jag hos samma operatör så det var bara att fortsätta, han visste exakt var ambulanshelikoptern befanns och hade kontakt med den under samtalet. Går att läsa im i min blogg!

2008-05-26 @ 14:03:47
URL: http://mymim.blogg.se
Postat av: kats

vad frustrerande,... var god dröj,.... det ska inte få förekomma... mkt dåligt...tur att det inte hände ngt...

2008-05-27 @ 22:05:19
URL: http://kats.blogg.se
Postat av: Pederstella

Lots of great info, keep up the good work!

2009-09-02 @ 08:24:19
URL: http://pederstella.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback