Äntligen fredagkväll

Det är den bästa kvällen på hela veckan, då har man en hel helg framför sig.

Som lovat ska jag nu ge er receptet på frukostbullarna.
Och för dem som vill så gör man degen som vanligt med ljummen
vätska och jästider.
Eller så gör man som i receptet, kall degvätska. Baka ut bullarna
på en plåt, täck med handuk och plastfolie och ställ att jäsa
i kylen över natten.

image760

Till 12 bullar behöver du:

1½ dl kall filmjölk
2½ dl kallt vatten
2 msk rapsolja
25 g jäst (ett halvt packet)
1 tsk salt
1 tsk strösocker
½ dl solroskärnor
4 dl kornmjöl
ca 6 dl vetemjöl
1 ägg till penslingen
2 msk (rostade) solroskärnor

Rör samman fil, vatten och olja. Smula ner jästen
och rör tills den löst sig. Rör i salt, socker solroskärnor
och kornmjöl. Arbeta in vetemjölet till en smidig deg.
Dela degen i 12 bitar och forma dem till bullar som läggs på
plåt med bakplåtspapper. Täck med handuk och plast och
ställ in i kylen över natten.
På morgonen sätter du ugnen på 250 grader.
Kvartsfyll diskhon med varmvatten och ställ plåten över
att jäsa medan ugnen blir varm.
Pensla med ägg och strö på solroskärnor.
Grädda i 8-10 minuter.

Supergoda bullar.

Jag gjorde mina helt mjölkfria och det gick bra det med.


Kommentarer
Postat av: Anna

Jaaa det kan jag intyga. Hur goda som helst. Nybakat till frukost, lyx ala lyx. :)

2008-02-15 @ 18:17:49
Postat av: Cissi

mmmmm.. Det tackar vi för! Nu blir det nybakat i helgen. Det finns inte mycket som går upp mot nygräddade frallor till frukost.
Ha en riktigt skön helg!

Postat av: Nilla

Detta recept lät gott, får jag nog allt ta och baka nån dag.
Ha en jätteskön helg.

2008-02-15 @ 19:16:31
Postat av: Christel

Ha en riktigt skön helg

2008-02-15 @ 20:34:05
URL: http://kottenliv.blogg.se
Postat av: Sus i dus en desperat lyxhustru!

Mums så gott det såg ut!

Ja jag använder mig utav en brush i PS när jag gör den! Lägger den i lagret bakom själva huvudbilden så att säga!

Tycker du om den?

/Sus

2008-02-15 @ 22:50:30
URL: http://sus68.blogg.se
Postat av: Anonym

Det receptet ska jaglägga på minnet men
just nu mår jag lite skrutt tror jag fått urinvägsinfektion
har en härlig natt framför mig kram Tingeling

2008-02-15 @ 22:57:10
Postat av: Pialotta

Nu har jag sett på dansen och jag tycker verkligen helt fel fick åka denna kvällen. Cissi och Richard är så duktiga och var det i kväll oxså.. fattar inte varför juryn var på Richard så mycket .. han har ju dansen i kroppen, Cissi var ledsen och inte undra på så mycket jobb som de lägger ner.. känslorna måste komma ut. Både Karl-Petter och Matte dansar mycket sämre, men så är det.. folk röstar på charmen..
De där bullarna ser goa ut.. Kornmjöl har jag aldrig haft i bullar.
Kram o natti

2008-02-15 @ 23:29:16
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: yvonne

Såg smarrigt ut,det måste jag testa,härligt med
nygräddat till morgonfikat

2008-02-16 @ 11:46:42
URL: http://ygradin.blogg.se
Postat av: Cissi

Jag har en liten fråga ang. bakningen.. Handduken man lägger över brödet, ska den vara torr eller lite fuktig?

2008-02-16 @ 19:40:31
URL: http://cissilina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback