Skicka vidare

Röd rosHelena 

R.I.P för den 16-åriga pojken som skulle ha fyllt 17 år imorgon. Han blev misshandlad av ett ungdomsgäng samtliga födda år 1991 till döds. I fredags blev han överfallen, 2 dagar senare av lidande avled han (söndag den 7 oktober 2007). Sätt en ros framför ditt namn för att hedra den mördade pojken, Skicka vidare till alla på din kontaktlista VIKTIGT!

 


Jag hittade det här inne hos
Anette, hon villa att vi skulle sprida det vidare.
Igår fick Anette detta meddelande av en ung tjej, bara 15 år gammal. 

Varför måste en pojke endast 16 år gammal dö på detta meningslösa sätt.

Jag tänker också på 15 åringen som blev dödsskjuten och på hans vän som blev svårt skadad av en man. Ska det behöva gå så långt med mobbing och trakasserier att en man troligen blivit så rädd och trakasserad att han skjuter sina och familjens plågoandar. Han har vid flera tillfällen sök hjälp men ingen hjälp fått. Hur många fall som det här har man hört. Alldeles för många. Där barn och vuxna drivs till självmord blir mördade eller som till och med denna man blir en mördare pga. mobbing.


På ett sätt känns lite fjuttigt att sätta en blomma framför namnet, men egentligen inte för det ska ju få oss människor att tänka på det som hänt och att reagera och i dag är den speciellt för den 17åriga pojken och hans familj, mot mobbing och meningslöst våld.

Blomman är även där för mannen som sköt och skade pojkarna och deras familjer.

Jag känner att jag som jobbar med barn i skolan har en viktig uppgift när man jobbar med EQ, antimobbing, värdegrundsfrågor och kompissamtal.
Men även under raster där man ser så mycket. Vi måste tydligt visa vart gränsen går och viktigt är också att alla vuxna ser alla barn som allas barn. Att det finns tydliga regler som är förankrade hos barnen.
Nu menar jag inte att det bara är skolans problem men barnen är stor tid av dagen hos oss.
Och många barn har inte vuxna som bryr sig hemma, kanske är det därför de söker sig tillbaka till
småskolan när de har slutat där för flera år sedan (helst de "bråkiga" barnen) för där fanns någon som brydde sig.

Det är som dikten nedan.

Man vill bli älskad,
i brist därpå fruktad.

Det finns så många drabbade i sådana här fall glöm inte att den som mobbar kan vara ett offer själv.Hur ska vi hjälpa?

 Man vill bli älskad
I brist därpå beundrad
I brist därpå fruktad
I brist därpå avskydd och föraktad
Man vill ingiva människorna någon slags känsla
Själen fryser i tomrummet
Och vill ha kontakt till vad pris som helst

Hjalmar Söderberg

Ta gärna med skyltarna mot mobbing som jag gjort och Nalle med som någon annan gjort.Tänkte nallen fick bli en motpol till det onda

kram och tack för att ni finns 



Kommentarer
Postat av: Carola

Jag tar gärna med mig din skylt. Mobbning finns i alla möjliga former och klart att man märkte det då man jobbade inom skolvärlden. På rasterna händer det hur mycket som helst. Finns säkert många bra lösningar hur man kan stoppa mobbning..skolvakter som skulle ta direkt kontakt med föräldrarna??

Trevlig kväll.

Postat av: Helen

Klart jag vill ta med detta inlägg men du har en skrivskyddad blogg (hur gör man det)så jag kan inte kopiera av bilderna.
Ja visst kan man längta till de flyttar ibland hehe

2007-10-09 @ 20:35:03
URL: http://qristall.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback