Idag är det.....

......dan före dan före dan................ eller exakt 2 månader kvar till jul.

image540

Låter det inte stressigt om något.
Julgranskulor och glitter finns redan framme i affärerna.
Restaurangerna slåss väl redan om gästerna som ska komma och äta julbord.
Själv är jag inte så förtjust i julmaten, en massa rätter på en och samma gång som tar en himla
tid att förbereda och sedan äter man den i ett par dagar,
sedan är man så trött på skinkan att man gör både pizza och pytt i panna på den.
Det hade varit behändigare att beställa hem julmaten som man beställer en pizza.
Men det hade aldrig mina barn gått med på, de är så traditions bundna så man kan inte utesluta en liten kaksort ens utan att det är katastrof. Stora som de är och har flyttat hemifrån så kändes det förra året när de inte fick sina julstrumpor på julaftonsmorgonen som de brukar få.
Nej, det hade varit skönare att fly från eländet till varmare bräddgrader, eller.....

image541

.....vad tycker du? Har du någon favorit på julbordet?

Kommentarer
Postat av: Ulla

På mitt julbord måste Janssons, lax och sill finnas. Sen har jag börjat föra in även räkor och kräftor på julbordet. Det har blivit så att en del rätter har försvunnit, men det innebär inte att det blivit färre, för då hittar man något nytt att införa.

Postat av: Cissi

Favoriten på julbordet är helt klart sillen! Sill i alla dess former. Provar nya inläggningar nästan varje år. Även lax och Jansson är ett måste. När det gäller skinkan blir den mindre och mindre för varje år. Den tror jag finns hos oss mest för det är tradition, vi hade klarat oss utan.

2007-10-25 @ 07:44:20
URL: http://cissilina.blogg.se
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Nej för tusan ingen stress här.. julen kommer när den kommer, blir inte så mycket firande nu för tiden.. förresten min dotter med familj åker till Thailand över julen.. men min mamma finns och tänker göra den för henne:-)
Tjingeling o vackra julkort.. Kramar

2007-10-25 @ 15:35:53
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Carina

Härlig julbild.....men nej, inte än :/
Julmat?
Skinkan tröttnar jag på väldigt fort men mammas Janssonfrestelse kan man längta till och julbordet på Gästis i Alfta i gammal herrgårdstil mmm.

2007-10-25 @ 16:56:29
URL: http://goldiesmatte.blogg.se
Postat av: Paula

Hej! Jag vill helst skippa julen och julmaten...att äta ett gott julbord ute en gång o slippa ha en massa mat i kylen hela helgen...men här går också protesterna höga! Du vet, vi drev värdshus några år, o
gissa om jag tröttnade på julbordsmaten då...men dottern anser inte att det är jul om vi gör något annat, åker bort eller så...och bonusbarnen kommer varannan jul och vill vila sig och bli bortskämda, haha! Nä, tänker inte tänka på jul förrän den knackar på dörren!

2007-10-25 @ 17:44:05
URL: http://paulaz.se
Postat av: Mia

Usch, jag är mer eller mindre allergisk mot julbord, det räcker att bara höra ordet, så får jag utslag... ;-)

2007-10-25 @ 20:42:40
URL: http://matmia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback