Julkakor

De här kakorna måste bakas vart år, i varje fall om du frågar mina barn.
Det här receptet har funnits med sedan flera generationer i min släkt.
Så min mamma har bakat dem och min farmor och hennes systrar längre tillbaks
vet jag inte och kommer heller aldrig att få veta.
Så det är ju lite kul att just de här kakorna har blivit så populära hos mina barn
och kanske kommer de att föra dem vidare i generation efter generation.

image632

De ser ju inte så fantastiska ut men de har en svag kryddig smak och en härlig
frasighet som är svår att motstå.
Igentligen heter de Judebröd och varför de heter så har
jag aldrig fått någon förklaring till.

För er som skulle vilja baka de här kakorna kommer receptet här. Jag brukar halvera satsen,
förr var man många i familjen och kakrecepten var ofta så här stora.

2½ dl socker
200 g smör
½ tsk kanel
½ tsk kardemumma
½ tsk salt
1 tsk hjorthornsalt
2 ägg
8 dl vetemjöl

Blanda ihop allt till en smidig deg.
Kavlas tunt (som pepparkaksdeg) på mjölat bakbord.
Tag ut kakor med ett mått. Doppa kakorna först i lite vatten sedan i
hackad mandel blandat med pärlsocker.
Grädda kakorna i 200 graders ugnsvärme. ca 5 min.
eller tills de har fått lite färg i kanterna.

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Carina

Å` i baktagen igen ;)
Jag har inte gjort nå nytta i helgen känns det som bara flängt runt :/

Postat av: Carina

Ser hur goda ut som helst dina judekakor!
Men min fråga, är de enkla att baka då?
Som du vet jag jag vissa svårigheter med
mina bakverk!
Jo visst har vi husvagnen på Isaberg men den här
helgen har vi tillbringat i hus istället när vi
var så många som ville vara tillsammans :-)

2007-12-09 @ 19:01:13
URL: http://skalet2001.blogg.se
Postat av: Carina

Öländsk kroppkaka?
Vet jag inte vad det är men en kolbulle är som en fläskpannkaka gjord på vatten och stekt i ister om det sak vara en äkta kolbulle.

2007-12-09 @ 19:11:53
URL: http://goldiesmatte.blogg.se
Postat av: AnCa

Åh vad de ser goda ut! E det inte jobbigt med allt kavlande??? Mina favvokakor på julen är ( mammas )kanelhjärtan känner du till den sorten? Mamma brukar baka dem till mig, pallar inte kavlandet!

2007-12-09 @ 20:51:20
URL: http://puppylove.blogg.se/anca/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback