Hur ärlig är du?

Tillhör du den ärliga typen?

Kan du ta en tia du hittar på marken?
Behåller du pengarna om du hittar en plånbok?
Lämnar du in en upphittad cykel till polisen?
Låter du ditt barn ta hem en boll de hittat ute?
Har du förfalskat en namnteckning någon gång?

Det finns alla de sorters människor och det jag tycker är fel det
bryr sig andra inte ett dugg om. De som blir drabbade, mår
mycket sämre av att förlora något än vad den som berövar mår
bra av att äga det.

Men jag kan märka att barnen idag bryr sig mindre och
minder om vad som är mitt och ditt.
Och att vara rädd om andras och sina egna saker.
Blir man av med något så får man nya.
Ta bara en sådan sak som kläder. Jag vet inte hur mycket
som barnen glömmer och slänger lite varstans för att
sedan säga jag har blivit av med t ex min tröja, vantar, termobyxor mm,
Vi har en tunna som vi lägger kvarglömda kläder i och den är konstant full
för det är aldrig någon som känner igen kläderna som ligger i den utav barnen.
Och de föräldrar som kommer och tittar är lätt räknade.

Undrar varför det har blivit så här?

Det här skrev min dotter idag.

image654

Idag har vi gjort dagens goda gärning. Hittade en plånbok med id-kort och bankkort när vi var ute med Berta. Den tillhörde en kille född -90. Som tur var hade han ett ovanligt efternamn så att jag kunde söka det på eniro och ringa upp. Vi har ju ingen polisstation här i byn, där man kan lämna in upphittade saker. Hans pappa (killen var inte hemma)kom och hämtade plånboken och vi fick ett kuvert med ett jättefint julkort, där det stod "plånboksägaren är tacksam för att det finns ärliga människor" plus femtio kronor.
Tanken slog mig då att det kanske inte är så vanligt att man gör så, men för mig är det en självklarhet. Fast man förundras ju ibland när man ser dagens barn/ungdomar (låter nästan som en pensionär, ha ha). Jag får tacka mina föräldrar för att ha lagt grunden för att jag ska bli en bra människa, en viss del måste man nog bidra med själv också.

Gissa om jag känner mig stolt :0)

Kommentarer
Postat av: Eva

Jag förstår att du känner dej stolt!
Det ska du göra tycker jag. :o))
Och visst märker jag att det är skillnad på dagens barn/ungdomar. Allt är så mycket slappare idag. Det är ingen bra utveckling alls.
/Eva

Postat av: Anonym

Ja, det kan jag förstå att din dotter gör så för att hon har fått en bra uppfostran...och du ska vara stolt över detta. Jag har lämnat in cyklar, nycklar, halsband och plånböcker. Jag har lärt mig att aldrig behålla nåt som inte är mitt...så visst tror jag mig vara ärlig. När jag jobbade på dagis så var det samma problem med kläder och bortglömda grejer...så det där känner man igen. Skulle du åka utomlands så är det inte säkert att en olåst cykel skulle kunna bara ligga där.

2007-12-19 @ 23:17:47
URL: http://happyflower.blogg.se
Postat av: Cissi

Förstår att du känner dig stolt, det hade jag också varit!
Jag tycker också att det är mycket slappare idag. Det är inte så noga med saker och ting. Vet inte riktigt vad det beror på men kanske de inte behöver spara till egna grejjer och inte inser värdet?

Kramar

2007-12-20 @ 07:43:40
URL: http://cissilina.blogg.se
Postat av: Junitjej

Det är skönt att det finns ärliga människor!! Synd att inte alla är det. Jag minns, när jag var ca 12 år, så hittade jag 100:- utanför livsmedelsbutiken hemma. Det var ju otroligt mycket pengar då och särskilt för en 12-åring. Jag tog upp 100-lappen och gick in med den till kassörskan. Kunden kunde ju komma tillbaka. Kassörskan tyckte att jag var en ärlig person och tyckte att jag kunde behålla pengen. I efterhand, så tycker jag att det hade varit bättre om hon hade tagit upp mitt namn och om ingen hade kommit och sagt hon/han hade tappat en 100-lapp, DÅ hade hon kunnat ringa efter mig och jag hade kunnat behålla den. Vad tycker du?

2007-12-20 @ 08:06:44
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: qristall

Alltid lika roligt att höra sådant här :) Förstår att det kändes bra när hon öppnade kortet.
Äpplet faller ju inte långt från trädet sägs det :)
Som vi alla vet så varar Ärlighet längst!
Kram o ha de gott.

2007-12-20 @ 08:51:45
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Carina

Men detta är ju ett kvitto på att ni har lyckats, underbart att läsa!!
Det med kvarglömda kläder på skola/förkola är ju ett mysterium verkligen.
Ibland helt nya märkeskläder som ingen vill kännas vid, konstigt!
Kram Carina

2007-12-20 @ 10:08:26
URL: http://skalet2001.blogg.se
Postat av: ejmis

Ärlighet varar längst sägs det ju och det tror jag stämmer. Trevligt när ägaren uppskattade det ni gjorde också, ibland är det ju inte så ...
Har varit med om att efterlysa ägare till upphittade saker på en arbetsplats där jag jobbat och det var inte alltid ägaren ens kunde klämma fram ett tack...

2007-12-20 @ 12:24:33
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Carina

Något som är självklart för en annan och inte för vissa :/
Det är inte så längesedan vi började låsa bilen på nätterna men även här i "obyggden" så får man passa sig mer nu.
Ärlighet är något som man får med sina föräldrar tror jag med.

2007-12-20 @ 14:17:46
URL: http://goldiesmatte.blogg.se
Postat av: Sus i dus

Ja den kolan tar bara 30 min högst!

Vad glad han måste ha blivit! Jag skulle också varit stolt! =)
/Sus

2007-12-20 @ 15:08:07
URL: http://sus68.blogg.se/
Postat av: Scaniatjejen

Fattar att du är stolt och vad roligt att killen verkligen visade uppskattning! Jag tycker också att det är självklart att man försöker återlämna saker till de rättmätiga ägarna. Vet ju själv hur glad jag blir om jag återfår något jag tappat eller glömt.

2007-12-20 @ 15:27:54
URL: http://scaniatjejen.blogg.se
Postat av: Mia

Kan undra om vi är sista generationen som ser det där som en självklarhet...??

2007-12-20 @ 19:07:34
URL: http://matmia.blogg.se
Postat av: Lillepip

Ja det e bra att vettet e kvar,min son gjorde samma sak ,så skönt när de e ärliga o kan sätta sej in i andra människors situationer o det e ju det jag hoppas på att folk ska göra ,att om man blitt av med saker själv o ingen skulle hjälpa en ,lr lämna tillbaks grejer intakta..hur skulle det känna sdå?Nej får hoppas att det blir bättre..må gott,pip

2007-12-21 @ 09:31:36
URL: http://www.lillepip.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback