Sol nästa vecka?

Om det fina vädret kommer nästa vecka kanske man skulle ta och åka upp till sveriges bästa badstrand.
Tylösand har nämligen blivit utsedd till det.

image309

Det hade ju varit härligt att kunna åka och bada här i sverige i år också. Jag har inte badat en enda gång i havet ännu.
Men inte förren solen strålaar utanför mitt fönster och termometern visar på 25 grader tror jag på det.

Hittade det här härliga receptet på ICA´s receptsida. Jag har ju så mycket plommon i trädgården och paj är ju alltid gott.
Är den god kan man säkert baka fler och frysa in.

Plommonpaj med citron

Ingredienser
Portioner: 6-8 bitar


150 g smör eller margarin
3 dl vetemjöl
3 msk socker
1/2 tsk bakpulver
1 krm salt

Fyllning
800 g gula plommon, t ex mirabeller
1 citron
3 ägg
1 1/2 dl socker
3 dl crème fraiche
1 msk vetemjöl
1 tsk bakpulver

image310

Gör så här
Smält matfettet i en kastrull eller i en skål i mikrovågsugnen på full effekt (max 800 W) ca 1 min. Tillsätt mjöl, socker, bakpulver och salt och blanda till en jämn deg. Tryck ut degen i en pajform, ca 25 cm i diameter. Förgrädda i nedre delen av ugnen i 225°C, ca 10 min.


Doppa hastigt plommonen i en gryta med kokande vatten. Dra av skalet från plommonen, halvera och kärna ur. Skölj citronen noga i ljummet vatten. Riv av skalet och pressa ur saften. Vispa ägg och socker pösigt, gärna med elvisp. Blanda i crème fraiche, citronsaft, -skal och vetemjölet blandat med bakpulver. Lägg plommonen med den kupade sidan uppåt i pajskalet. Häll över citronsmeten.

Grädda i nedre delen av ugnen i 2225°C, ca 25 min..
Servera pajen lätt avsvalnad med lättvispad grädde.


Ha det gott, och glöm inta att rösta på mig om du vill  Flirty 2 







Kommentarer
Postat av: pimpim

Jag badar aldrig om det är under 25 grader kram pimpim

Postat av: Helen

Så god pajen verkar :)
Visst hade det varit skönt med ett dopp, längtar.
Hur går det med din fina bild?
Ha en bra dag / Kramar

2007-08-02 @ 10:05:15
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Vaniljis

Solen MÅSTE komma nästa vecka!! :)

2007-08-02 @ 11:01:08
URL: http://vaniljis.blogg.se
Postat av: Ninni

Men åhh va det lät gott..jag kommer att få massor av gula plommon iår!

2007-08-02 @ 14:02:47
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Scaniatjejen

Lät jättegott med paj! Jag har bara badat en gång i år. Hoppas det blir finväder så du får ta ett dopp iaf! Kram

2007-08-02 @ 15:01:48
URL: http://scaniatjejen.blogg.se
Postat av: pimpim11

Skickar kramar till dig vi ses om en vecka kram pimpim

2007-08-02 @ 20:50:07
URL: http://pimpim11.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback