Lördag

I morse var vi uppe tidigt. Klockan ringde redan kl 7.10. Vi skulle packa fikakorg och vara i hembyggdsparken i Ångelholm mellan kl 7.15 och 8.45 senast. Vi var där 8.45. Väl framme skulle vi parkera Bel Airen efter stigande årsklass i nr ordning. Vi fick en välkomst påse med dagens rallyrunda + tipskupong, dricka, frukt, kexchoklad, tvättsvamp till bilen mm. Sedan ställde vi oss i frukost kön, alla får frallebulle och kaffe innan start. Sedan var de dags för oss att köra. Vi hade start nr. 78. Rundan gick på slingriga vägar över hallandsåsen och vi körde på vägar som vi aldrig har varit på innan. Små sjöar passerade vi och ravinen där snapphanarna skulle ha gömt sig med sina hästar (Snapphanestallarna). På rundan stannade vi på olika kontroller där det fanns frågor som vi skulle svara på i tipskupongen.
Många fina ekipage såg vi längs vägarna och många nya trevliga människor har vi stiftat bekantskap med idag.
Några hade klätt sig tidsenligt så att det passade till bilen. Två killar som körde en gangster Citra (Citroën) hade klätt sig som Al Capone. Lite kul. Innan prisutdelnlngen var den berömda lergöksorkestern och uppträdde för oss. Så söta och duktiga de var. Det blev visst mycket rött att fotografera.

image378

Det var första gången som museét var öppet när jag var i hembyggdsparken, det har alltid varit stängt annars så jag passade på att titta in där.

image379

I ett av fönstren stod ett par porslinshundar. Cavalierer ska de föreställa. De var rätt vanliga förr. Men jag fick höra en rätt rolig historia om dem. Förr på Råå (en liten fiske by i Helsingborg) så hade alla fiske fruarna sådana hundar i fönstren och när karlarna var ute och fiskade så passade andra karlar på att besöka fruarna. Och för att veta om den äkta mannen var hemma så vände kvinnorna hundarna utåt eller innåt. Fiffigt va!?

image382

Nu sitter jag här och vilar mig ett tag med ett glas vin. Får se om viorkar gå ut ikväll.
Ha en trevlig helg.

Kommentarer
Postat av: A

Lite kul är det allt....Jag var också i ängelholm i dag. Fast vi var på järnvägsmuseet:) Såg dock att det var något med bilar i hembygdsparken. Jag har faktiskt varit i museet en gång, första och enda gången jag varit där. För ett par år sedan:) Ha en fortsatt bra helg...

Postat av: Ninni

Lergöksorkestern såg jag på Allsång på Skansen!
Allt väl hoppas jag..kram

2007-08-25 @ 22:06:15
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: ejmis

Dom där turerna är jag lite avundsjuk på.. ;)

2007-08-26 @ 16:19:40
Postat av: Ninni

Jag hade inte heller lämnat ut till vissa men dom har hittat hit till mig iallafall!
Sorry skrev jag lösen med små bokstäver till dig...inte meningen!
Kram

2007-08-26 @ 16:32:01
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Pialotta

Vad härligt ni haft.. Lergöksorkestern ja.. den såg jag på Allsången.. duktiga de ungarna:-)
Visst är det så att många blivit utsatta på sina bloggar.. jag har aldrig blivit det förut.. därutav chocken, men den har lagt sig nu.. man blir ju alldeles svett i lasorna..
Ser att både Mumin och Ninni fått låsa sina bloggar.. skulle det gå så lång hade jag aldrig haft en blogg.. Man får passa sin tunga och inte vara för personlig kanske.. Det är många som går in bakvägen eller fronten.. svirar rundor och sedan stänger utan att visa ett tecken.. Skvallret ja det kan gå på byn och det där kan leda till så mycket obehagligt.. Skriva för personligt om sig själv och de sina.. nej tack jag avstår... skulle ju bli hur förtvivlad som helst om någon kom in till mig av de mina och hade läst något som verkligen inte denne gillade.. Namn och öppna tydliga foton måste man säkert måla över litegranna.. nu har jag tagit bort en massa på min blogg.. gamla inlägg som inte är aktuella mm
Borde resa upp i röran ännu mer.
Ha de nu så gott o tack för jag fick följa med på din resa från gårdagen:-) kramkram

2007-08-26 @ 18:25:30
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Carola

Så fina bilder du hade här och visa.Snygga bilar. Jag skulle också vilja ha en. Kram

2007-08-26 @ 19:32:44
URL: http://caroangel.blogg.se
Postat av: Helen

Så mkt trevligt ni får uppleva på era rundor.
Fina bilder på bilarna o museet. Tänk vad vi kvinnor kan vara fiffiga ;)
kramar.

2007-08-26 @ 21:36:04
URL: http://qristall.blogg.se
Postat av: Tina

Hej!
Jag skriver till alla som varit inne på "KAFFERASTEN" och kommenterat hennes inlägg ang. obehagliga kommentarer på bloggen.
De hotmail som förekommit i min blogg har jag inget med att göra över huvud taget - tyvärr har det gått att tolka det så efter vad som skrivits på "KAFFERASTEN" vilket är förfärligt obehagligt för mig.
Det går väldigt snabbt ibland att döma och fördöma. Det viktigaste är dock alltid, att ta reda på vad som verkligen kan ha hänt - stämmer det man hör?
Tyvärr gjordes inte det denna gång.
Och vem/vilka det var som skrivit vet vi ännu inte, men vi vet IPnr på det obehagligaste mailet. Och den är nu anmäld till Supporten för lokalisering.
Vänliga hälsningar Tina Ahlin

2007-08-26 @ 21:50:26
URL: http://tinaahlin.webblogg.se
Postat av: Carina

Härlig lördag du haft.
Bilen med husvagnen fastnade jag för.
Hundarna var ju riktig bra att ha på sitt vis ser jag (fniss)

2007-08-26 @ 22:35:09
URL: http://goldiesmatte.blogg.se
Postat av: Anonym

Trevligt inlägg.
Kikar in för att önska en trevlig vecka /Ting...

2007-08-27 @ 09:31:56
Postat av: Think Twice

Vad käckt det där med hundarna....dom var nog inte så "skenheliga" förr som vi tycktes tro :))
/Kram

2007-08-27 @ 11:11:03
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: Paula

Älskar dom gamla miljöerna du besökt! Beror kanske på att jag själv håller på att bli ett museiföremål, för nuförtiden skulle jag gärna besöka gamla herrgårdar och slott, det var jag aldrig intresserad av som yngre...
Kram

2007-08-27 @ 17:25:07
URL: http://paulaz.se
Postat av: Zassi

Ååh vad det såg trevligt ut :)

2007-08-27 @ 21:28:02
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Georgellinor

I would suggest using shades of blue. Much more relaxing to look at.

2010-06-16 @ 11:14:00
URL: http://georgellinor.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback