Olivbröd

image111

Jag fick precis ett recept på ett lättbakat rågbröd från min nya blogg väninna
Maria.
Och tänkte därför ge tillbaka ett recept på bröd som jag brukar baka när jag har fest eller till en buffé.
Det är ett olivbröd eller focaccia som det heter på Italienska.
Det serveras utan smör, oljan i brödet räcker.

1,5 l vetemjöl
1 l vatten
1 paket jäst
1 dl olivolja
12 oliver
grovkornigt havssalt
rosmarin.

Smula jästen i det fingervarma vattnet. Blanda i mjölet och ½ dl olivolja. Degen ska vara lös. Jäs i 30 min. (ta till en stor bunke, det jäser som bara den)
Smörj en långpanna med olivolja (jag brukar ha bakplåtspapper) Häll i hälften av degen, bre ut den och låt den jäsa ytterligare 20 min. Häll 1/4 dl olivolja över degenoch jämna ut. Bred ut resten av degen ovanpå. Stänk över resterande olivolja. Strö rosmarin och havssalt över. Tryck in oliverna i degen som dekoration.
Grädda i 175 grader i 45 min.
Skär det gräddade brödet i bitar. MUMS!


Nu har jag fått en ny kategori, inte bara bilar längre.  Perfecto 






Kommentarer
Postat av: Carola

Det här ska jag testa. Jag är tokig i oliver. Spännande.

Postat av: Maria

Tack för supporten och nytt recept!
Jag kommer att testa det med en extra fin kallpresad rapsolja från Österlen.
Köpte den igår på Brunneby musteri, så vi får allt skånska varor på östgötaslätten!
Kram Maria

2007-04-15 @ 22:13:40
URL: http://hope007.blogg.se
Postat av: Linda

Hej och tack för det goda receptet på olivbröd. Var jättegott, provsmakade en bit. Resten ska vi ha som tillbehör imorron på kräftkalaset! :)

2009-08-21 @ 19:39:14
URL: http://oppiboda.blogg.se/
Postat av: Emma

Det här såg verkligen gott ut. Jag har precis bakat en annan variant på olivbröd men fick över ganska mycket oliver så då kanske jag bakar sånt här bröd av resten. Man kan ju allitd frysa in!:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback