Sveriges nationaldag 6 juni




Det här är ditt land
Det här är mitt land
från Ales stenar
till norra Lappland
från Bohus klippor
till Gotlands raukar
Landet, det tillhör
dej och mej

Med mörka skogar
och röda stugor
med vita björkar
och höga furor
med fält och åkrar
och varv och gruvor
landet, det tillhör
dej och mej

Med skär och kobbar
och djupa fjärdar
med ljusa hagar
och svarta tjärnar
med sina blånande
berg i fjärran
landet, det tillhör
dej och mej

Det här är ditt land
Det här är mitt land
från Ales stenar
till norra Lappland
från Bohus klippor
till Gotlands raukar
Landet, det tillhör
dej och mej

Jag åkte norrut
längs Höga kusten
när skogen rodnade
Det var om hösten
Och havet glittrade
i morgonluften
i landet som tillhör
dej och mej

Jag stod på toppen
av Kebnekaise
och såg på solen
som aldrig sjunker
på myr och mossar
på fjäll och forsar
och på landet som tillhör
dej och mej

Det här är ditt land
Det här är mitt land
från Ales stenar
till norra Lappland
från Bohus klippor
till Gotlands raukar
Landet, det tillhör
dej och mej

Jag stod där hemma
när dimman lättar
Jag stod bland rapsfält
och klara bäckar
där boken grönskar
och storken häckar
i landet som tillhör
dej och mej

Det var på kvällen
Jag stod vid stranden
under Vintergatan
och Karlavagnen
Jag tog min älskade
hårt i handen
och sa, landet, det tillhör
dej och mej

Det här är ditt land
Det här är mitt land
från Ales stenar
till norra Lappland
från Bohus klippor
till Gotlands raukar
Landet, det tillhör
dej och mej

Text och musik: Mikael Wiehe

Ha en bra nationaldag.


Kommentarer
Postat av: Junitjej

Hur ska du fira nationaldagen?!

Postat av: Ninni

Mmm fin låt!



Ha en jättebra nationaldag..kramen

2009-06-06 @ 10:20:43
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja visst är det en fin låt

Jag firar dagen genom att vara hemma och ta det lugnt kram Tingeling

2009-06-06 @ 17:01:16
Postat av: soffie

å va fin den låten är,va mycket bra han har gjort Wiehe,

kram

2009-06-06 @ 21:26:14
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Maria

Hoppas du hade det bra på nationaldagen :-)



Ha en fin söndag !

Kramen

2009-06-07 @ 10:16:36
URL: http://www.forsnetblogg.se/Maria
Postat av: Nickan

Vi var på veteranbilsrally igår och det var mycket trevligt! Annars är det ju fullt upp nu när bilsäsongen är igång! Ska ni till Ronneby? Ha dè

2009-06-07 @ 15:21:09
URL: http://opelnickan.blogg.se/
Postat av: Anki

En underbar sång; den skulle vara vår riktiga nationalsång i stället för vår nuvarande där vi bara sjunger om Norden.

Ha det gott!

2009-06-08 @ 07:16:23
URL: http://ankitankar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback