Mat resa genom sverige.

Det är väldigt mycket mat nu ute på allas bloggar.
Jag kikade runt lite och inne hos
Carina pratade hon om kolbullar som jag aldrig hade hört talats om innan.
Har de sådant på julbordet uppåt landet?
Jag själv som har flyttat från Östergötland till Skåne såg också att det var stor skillnad på vad man åt till jul.
Vi hade aldrig brunkål hemma t. ex. eller grönkål som de har i Halland. Utan uppe i Östegötland hade vi bruna bönor på julbordet. Men nu har jag fått ta seden dit jag kommit och tycker om både brunkål och grönkål och bruna bönorna har fått stå tillbaka för dessa.
Då fick jag helt plötsligt en idé.
Säkert finns det någon sådan här tradition i alla våra många län med en lite udda maträtt på julbordet.
Skriv gärna till mig om du har någon och gärna receptet också.
Ta gärna med den här frågan och sprid den vidare men länka den hit för det hade
varit roligt att kunna se alla olika rätterna samlade på ett och samma ställe.

Som en Julmat resa genom Sverige.
image633

Kommentarer
Postat av: Mia igen

Här vid Hälsingekusten är det väldigt viktigt att det finns fisk på julbordet, sill, lax och strömming. En rätt som alltid finns på vårt julbord är ansjovisströmming. Rulla strömming och lägg i en form,salta (lite) och peppra, mixa eller hacka 1 burk ansjovisfilé+spad (eller några ansjoviskryddade sillfiléer) och blanda med grädde, slå över strömmingen. Det ska vara så mycket grädde att det nästan täcker fisken. Grädda i ugn, 175 grader ca 25 minuter. Nästan godare kall än varm!

Postat av: Carina

Kolbulla är inte helgmat utan något som var lätt att tillaga ute i skogskojorna för skoghuggarna.
Men som ofta bjuds på olika tillställningar med anknytning bakåt nuförtiden.
Mat på julbordet typiskt Hälsingland.
Hälingeostkaka och stekost är nog inte vanligt annars.
Ska söka recept på nätet och lägga in på min blogg.

2007-12-09 @ 20:20:39
URL: http://goldiesmatte.blogg.se
Postat av: Anonym

Vi har oxå bruna bönor annas inget ovanligt skulle vara revbenspjäll då. Önskar dig en trevlig vecka kram Ting...

2007-12-09 @ 20:20:53
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Här är det Jansons, Lutfisk, rökt ål och alla sillarna som stekt strömming i ättika, löksill mf. Brunkål eller rödkål, prinsisar, köttbullar som gäller.. plus mycket mera, men det finns en farlig massa sillar på alla julbord här nere i syd.. det vet du ju redan:-)
Vi har nog inget annat.. Lutfisken som jag minns det som barn, med collmans senap (den senapen blir grön på fisken.. så stark), gärna flott från stekt fläsk på fisken.. och så en tjock, vit riktig senapssås.. alltid ska det vara nymalen senap gjort med kula:-)
Det här blev lite huller om buller ser jag, men jag bjuder frun på det:-D
k

2007-12-10 @ 10:40:37
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Carina

Här i trakterna serveras ofta äggost som dessert istället för risa la malta!
Stefans mamma brukade göra det och jag lovar det är verkligen jättesmaskigt!
http://www.bohusgillet.se/Aggost.htm

Kramkram Carina

2007-12-10 @ 14:23:09
URL: http://skalet2001.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback