Fruntimmersveckan

Fruntimmersveckan, flickeveckan eller pisseveckan som den också kallas är känd för att vara extra regnig.

Anledningen till detta är att veckan infaller under årets nederbördsrikaste tid. Mest nederbörd faller under sommaren, från mitten av juli till och med någon vecka in i augusti. Man har undersökt hur väl talesättet stämmer. Är det verkligen så att det alltid regnar? På en del håll är verkligen fruntimmersveckan en period med regn mycket oftare än de omgivande veckor men det är inte överallt som detta gäller.


Rent statistiskt är sista veckan i juli och första i augusti regnigare. Det finns också exempel på heltorra fruntimmersveckor, bland annat åren 1901, 1947, 1955 och 1959. Även under 90-talet har det funnits några år med torrt väder på många håll i landet under denna annars blöta vecka.

Fruntimmersveckan börjar med Sara den 19:e och slutar med Kristina den 24:e

Att även Fredrik är med på ett hörn förstår jag inte, men hemma i vår familj när jag var liten var det väldigt viktigt
att fira namnsdagar med tårta. Det började med pappa som hette Fredrik i andra namn, sedan Margareta som alla flickorna (3 st) är döpta till efter farmor. En av mina systrar heter också Kristina så då blev det tårta igen. Sedan som grädde på moset så fyller jag år den 25:e, ha, ha. Vem är sugen på tårta då.
Att jag döpte min egen dotter till Sara var faktiskt min makes förslag.
Men om det är någon som är sugen på tårta alla dagar i fruntimmersveckan så kommer det lite tårtrecept här nedan.



Fredag 18 juli:
Dajmtårta till Fredrik


Lördag 19 juli: Cheesecaketårta till Sara

Söndag 20 juli: Marängbädd med jordgubbsgrädde till Margareta


Måndag 21 juli: Citronsyrlig marängtårta med blåbär till Johanna

Tisdag 22 juli: Limeglasstårta till Magdalena

Onsdag 23 juli: Jordgubbstårta till Emma


Torsdag 24 juli: Chokladmoussetårta med björnbär till Kristina

Kommentarer
Postat av: christel

Oj då, då får det bli en marängtårta till dottern då.

Postat av: soffies

Tack för den infon om fruntimmersveckan,visste inte det!

mmm vilka goa bakvärk.

2008-07-20 @ 19:38:56
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: K

Personligen skulle jag gärna byta "min" moussetårta med björnbär, med Fredik eller Emma=)

Ha en bra vecka!

kram!

2008-07-20 @ 19:48:01
URL: http://husetpabacken.blogg.se/
Postat av: Anna

Du den där 24:an den passar perfekt. Min dotter fyller just 24 då på Kristina.... fast hon heter Lina.

2008-07-20 @ 20:39:52
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: Ulla

Idag stämmer det inte att det bara regnar på fruntimmersveckan, men det var längesen jag vaknade med solen i ögonen. En härlig känsla. Vi firade och firar inte namnsdagar på något speciellt sätt. Jag försöker skicka iaf iväg en sms-hälsning.

2008-07-21 @ 07:34:21
URL: http://ulla67.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback