Anna dagen

Idag är det Annadagen.
Anna, Jungfru Marie moder dyrkades under medeltiden (1300-1400-talet) i Finland den 15 december men har senare flyttats till 9 december i slutet av 1600-talet.
S:ta Anna var äktenskapets och fruktbarhetens helgon.

Man kunde även förutspå väder utifrån Annadagen.
"Braskade Anna skulle det bliva kallt om julen, slaskade det, blev väderleken mild" sades det i Sibbotrakten.

Traditionellt skulle julölet bryggas på Annadagen i det gamla bondesamhället

och en del av vörten användes sedan till julbrödet- vörtbrödet.
Dagen kallades "Anna med sin kanna" och i Borgå sade man att "Anna med sin tomma kanna, dansar fjorton dagar före jul."
På Annadagen skulle man också börja stöpa julljusen.

På många håll ansågs Annadagen vara den dag då lutfisken skulle blötläggas.

Så glöm nu för all del inte att lägga lutfisken i blöt idag.

Kommentarer
Postat av: AnCi

Ingen lutfisk i blöt idag.Firade min namnsdag med en liten utflykt till Askersund i stället. An(Ca) i mitt namn står ju nämnligen för just Anna! Kul att få reda på allt det andra oxå dethade jag inte hört talas om!



Kramis!!

Postat av: Gitsieg

Här i huset skippar vi nog lutfisken skulle jag tro. =)

2008-12-10 @ 08:13:48
URL: http://gitsie78.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Hmmm...ja du... lutfisken tror jag att jag hoppar över.... Kanske lutar mig lite i soffan istället...hehehe

Kram

Margaretha

2008-12-10 @ 14:37:38
URL: http://catfriend.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback