Lördagsgodis

Så duktig man känner sig när man har gjort en massa nytta.
Idag har jag kokat plommon marmelad, bakat en plommonpaj och 
gjort i ordning grillspätten till ikväll.
Pajen fick strykande åtgång när min dotter och kille kom hem.

image422

Det är gott om frukt i år och man får försöka ta tillvara på det så gott det går.
Här kommer receptet på marmeladen.

500g Plommon gärna Viktoria
lite torkad chili
1 msk mald ingefära
koka på svag värme 15-20 min.
tillsätt 2 dl syltsocker.
koka ytterligare 5 min.
skumma.
tag kastrullen från värmen .
Rör ev. i 1 msk mörk rom.
Häll upp på burkar.


image423
Så gott det blev, det var länge sedan som jag gjorde grillspätt.

image424

Nu börjar vindruvorna att mogna också. Jag har försökt att göra vin på dem något år men det blev inget vidare.
Det är bara att försöka äta så mycket som man orkar.
Eller har du något förslag på vad man kan göra med dem?

Kommentarer
Postat av: Carina

Åhh, vad gott det såg ut allt ihopa.
Vad mycket vindruvor ni får!
Själv så blev jag utan frukt i år, hade tre äpplen på trädet som rammalde ner innan de var mogna :/
Mycket larver och spinn på våra fruktträd här uppe i år.

Postat av: Anonym

Men vad duktig du är! Det ser så gott ut alltihop...*L*

2007-09-08 @ 23:53:15
Postat av: Vaniljis

Jaa, vad duktig du är! Dom där grillspetten gick inte av för hackor va? *mums*

2007-09-09 @ 09:21:46
URL: http://vaniljis.blogg.se
Postat av: Paula

Du sysslar med riktig matporr! Gud vad man blir sugen! Men jag ser nog ett slut på grillsäsongen nu, hoppas jag har fel och att det ännu kommer en liten brittsommar!

2007-09-10 @ 12:46:26
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback