Klä dig i rött för demokratin.

Från min bloggkompis Goldies Matte fick jag uppmaningen att bära en röd tröja imorgon för att stödja munkarnas kamp för demokrati i Burma.

Så här såg det ut i Aftonbladet.

Jag tänker ta en röd tröja på mig imorgon. Sprid gärna det här vidare så hoppas vi att vi möter många rödklädda imorgon.

Sms:et som uppmanar folk att stödja munkarnas kamp för demokrati

Marina Engan


Ett sms med uppmaningen att stödja demonstranter i Burma sprids nu världen över. Fredagen den 28 september kan få en ny innebörd. Bloggaren Marina Engan tar på sig en röd tröja i morgon.

Flera av svenska bloggare har fått ett sms med följande uppmaning: "Som stöd för våra otroligt modiga vänner i Burma: Kan alla människor världen över bära röda tröjor på Fredag den 28. September. Skicka meddelandet vidare."

Meddelandet är skriven på engelska och vem som står bakom budskapet är ännu oklart men engagemanget för Burmafrågan är stor i bloggvärlden.

Aftonbladets bloggare, Marina Engan, är en av dem som fått sms:et. Hon fick det från sin syster i Norge som i sin tur har fått det från en kompis. Det har spridit sig med blixtfart världen över.

- Jag vet inte hur hela sms-kedjan startade men jag kommer absolut att ha en röd tröja på mig i morgon, säger hon.

Bloggen är ett forum där man kan agera och få folk med sig berättar Marina. Därför så har hon lagt ut uppmaningen hon fick via sms på sin blogg.

- Man kan verkligen göra skillnad, även om det är en sådan enkel sak som att skriva om ämnet. Munkarna är världens fredligaste människor och det får mig att agera när jag ser hur de behandlas.



Kommentarer
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Ja jag är med finns på min blogg oxså:-)
Kram o en fin röd dag..med något rött från garderoben.

Postat av: Ninni

Jag hade en tröja i rött, orange och rosa..tycker att det är munkarnas färger!
Morrade lite åt mina kolleger att dom inte hade röda tröjor!

2007-09-28 @ 15:32:41
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Taralddiana

Hello! Very interesting and professional site.

2009-03-10 @ 11:23:55
URL: http://taralddiana.20six.nl

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback