Rabarbersaft recept

image268


RABARBERSAFT

1,5 kg rabarber          

0,6 l vatten          

5 st kryddnejlikor          

0,5 kg strösocker

         1 krm natriumbensoat

Skölj rabarbern (den behöver inte skalas). Skär stjälkarna i cm-långa bitar. Koka upp vattnet och lägg i rabarber och nejlikor. Koka under lock tills rabarbern kokat sönder, ca 10 minuter. Sila massan och låt saften rinna av ca 30 minuter.
Mät saften, koka upp den och rör i sockret (500 g socker/liter avrunnen saft). Koka upp igen och skumma väl. Rör ut konserveringsmedlet i lite av den heta saften och tillsätt blandningen.
Häll upp saften på rena, varma flaskor och tillslut väl. Förvara saften svalt.

Det här receptet kokade jag min saft på.
Har du något annat recept? Kanske ett gammalt som funnits i släkten.
Tipsa gärna om du har ett bra.
Jag har inte smakat det här ännu men det doftar gott.

Kommentarer
Postat av: Pialotta

Gott drickbart igen..
Jo man kan förebygga så man inte drabbas av onödiga eller ovälkomna sviter.. svullen, men du använd stödstrumpor.. Kalas. Testa det om du inte gjort det:-)
Ha de gott kram

Postat av: Think Twice

Låter mums med rabarbersaft fast jag aldrig smakat mer än rabarberkrämen....men hur som helst låter som en frisk smak!
Gjorde en hel del saft när jag bodde på landet, godast tyckte jag det var på krusbären dom gröna, men gjorde även på vinbär...alltid gott med hemmalagad saft osså med egna flaskor o etiketter ska det vara!
/Kram

2007-07-09 @ 21:22:55
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: Scaniatjejen

Låter gott, ska också pröva att göra rabarbersaft. Farmor gjorde jättegod rabarber-och-jordgubbssaft, verkligen den perfekta sommarsaften. Får leta hemma hos föräldrarna och se om jag hittar det receptet, isf kommer det på bloggen.

2007-07-09 @ 21:28:01
URL: http://scaniatjejen.blogg.se
Postat av: Maggie Grace

Great web site! I love the content, pics and hard work!

2010-10-12 @ 12:21:33
URL: http://maggie-grace.blog.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback