Miljövänligt?

Är det någon mer än mig som retar sig på de här förpackningarna? Jättebra om man ska transportera dem och man redan har öppnat förpackningen. Men har man de bara i kylen och tar fram dem på bordet så gick det lika bra med den andra öppningen. Problemet kommer när man ska kasta förpackningen. I alla fall för oss som har sortering. Då ska man stå och skära ut den här kork öppningen och sortera den som hårdplast. Likadant är det nu på 1L förpackningarna med mjölk. Men inte på 1½ som tur är och då väljer jag hellre den. 
Men alla har kanske inte sortering eller så tufft som vi har det i vår kommun. Vi har 9 kärl att sortera i. Förutom RESTAVFALL har vi BIOLOGISKTAVFALL, båda vägs när de hämtas med bil och vi får betala för antal kilo.
Sedan har vi MJUKPLAST, HÅRDPLAST, METALL, KARTONG, TIDNINGAR, FÄRGATGLAS, OCH OFÄRGATGLAS.
Förutom det har vi även en trädgårdstunna men den är frivillig att abonera. 


image253

BloggRegistret.se


Kaffesump blir ganska tungt och dyrt att släng, i varje fall här hemma för vi brygger ett par gånger om dagen. Men då har jag fått ett jättebra tips för oss som har trädgård. Man ska strö ut kaffesumpen i rabatterna. Det syns ju inte doftar inte otäckt, är nyttigt för växterna men framför allt MÖRDARSNIGLARNA GILLAR DET INTE. Och har de inte ynglat av sig extra mycket i år. Jag ser hela diken fulla av dem när jag går ut med hunden, helst dem mot åkrarna.
Så ut med kaffesumpen och drick mer kaffe.

Kommentarer
Postat av: Scaniatjejen

Håller med om att det är många förpackningar som är opraktiska när det väl är dags att sopsortera. Själv är jag dock glad för just den där typen eftersom jag ofta fraktar mat och dryck mellan hemmet och lastbilen. Jag retar mig mest på deodoranter där man ska försöka bända isär plast från glas, som gjort för att man ska göra illa sig. Smart med kaffesumpen! Kram

Postat av: Pialotta

Jo du håller fullständigt med dej. Man står där som ett fån.. ska man klippa bort hårdplasten eller skita i det.. Vi har oxså massor av olika sopekärl för det mesta, visst är det jobbigt, men säkert värt det i slutänden om nu alla gjorde det vill säja..
Vad bra tips om kaffesumpen.. mördarsniglarna..
Visste att sumpen är bra för växterna.
Ha de fint kram på dej

2007-07-20 @ 09:24:37
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Ninni

Ja det finns såå mycket onödiga förpackningar...i Grekland sålde dom en Kaffe Frappe i plastmugg...jisses vilken anordning som sen bara slängdes!
Jag köpte ingen vill jag påpeka!
Ha en skön dag..kramen:)

2007-07-20 @ 10:34:28
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: Ninni

Ha en skön fredagskväll...jasså du jobbar!

2007-07-20 @ 17:21:42
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: Nilla

Jag plattar till kartongen så att den blir helt platt och sedan skruvar jag på korken så att den håller sig platt och lägger den bland kartonger.
...eller lägger jag ev korken bland hårdplast, men jag skär inte ut plasten ur kartongen där som korken skruvas på...
Men egentligen är ju plasten onödig. Man kunde likagärna vara utan den och ha en likadan karton för juice som för mjölk
?

2007-07-24 @ 23:02:14
URL: http://tankebubblor.blogg.se
Postat av: Henrydina

Your site is best.!!! Be happy , have a nice day

2010-04-14 @ 08:15:18
URL: http://henrydina.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback