Nyfiken

image647
         
God kväll! 
Nu är det den tredje advent och bara en
vecka kvar till dopparedagen.
Dopparedagen ja, är det någon som vet om det syftas på
att det var dags för det årliga badet eller om det syftas på dopp i grytan?
För ni vet väl vad dopp i grytan är?
Det är en bit limpa som man doppar ner i spadet som man har kokt
julskinkan i och sedan äter på en tallrik med kniv och gaffel innan man hugger in julmaten.
Ja, jag är inte förtjust i det men den fanns alltid med på julbordet när jag var liten.

Idag har jag handlat de sista julklapparna.
Bakat tre sorters kakor. Mandelmusslor, biskvier och cockies.
De sista är min sons favorit och måste bara bakas var jul.
Knäck kokte jag också när jag ändå var  i farten.
Men den var det ingen fart på, det stod 30 minuter i receptet och det tog
säkert 2 timmar innan den knäcken blev seg.
Det är sista gången jag kokar knäck. Men det säger jag
vart år sedan hinner jag glömma det till nästa, det är ju så gott.

Kommer ni ihåg när man var liten och smög omkring och letade efter
julklappar för att sedan läsa på dem, vem som skulle få den stora och
vad det kunde vara i den o s v.
Så är min man.
Men han är inte liten han är 50 år.
Jag får ta ut pengar på kortet och handla kontant för annars är han inne på
datan och tittar vart jag har handlat någonstans.
Så när vi ska öppna paketen på julafton så kan han säga - Jag vet vad det är. :0)
Jätte kul!
Igår höll jag på med en julklapp till honom och smög med det i mitt syrum.
Det var bara det att jag hann inte bli färdig för annat kom i mellan.
Jag sa till honom att inte gå in i rummet för jag höll på med något
som han inte fick se. Jag tänkte att det ska han väl respektera.
Men dagen därpå när jag skulle fortsätta så ser jag att bilderna till
collaget inte ligger som jag har lagt dem.
Så jag frågar om han har varit inne och rört något.
Efter långt om länge erkänner han med ett skratt att han har varit inne,
och tycker att jag borde gjort det färdigt och slagit in det i ett paket.
För det var tydligen för frestande att se vad jag höll på med.

image648

Ja så kan det gå.
Ha nu en trevlig kväll så ses vi i morgon.


Kommentarer
Postat av: Carina

Haha, jag tror att jag och din man har något gemensamt, nyfikenheten på julklappar :-)
Kramkram Carina

Postat av: Mia

Jaaa, innerst inne är vi kanske barn allesammans *S*

2007-12-17 @ 09:50:37
URL: http://matmia.blogg.se
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Nyfiken i sin strut.. mannen försöker bara vara kvar i det där barnsliga stadiet tror jag:-)
Klart han är nyfiken..
Ha de gott o du hittar säkert något att överraska med:-)
Kram

2007-12-17 @ 10:11:55
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Paula

Dopp i grytan är en riktig svensk tradition. I Finland har vi ju mycket gemensamt kring jultraditionerna men dopp i grytan har vi inte. Det beror på att vi inte kokar vår skinka utan ungssteker den, helst i ett rågskal som gör att skinkan blir saftig o god. Sen gör vi en sås av skyn, med äppelmos i.
Men doppar jag gärna i grytan om jag får chansen...
Ha en fin vecka, har har tio kalla grader och sol!

2007-12-17 @ 11:27:19
URL: http://paulaz.se
Postat av: Anna

Hallå, jag gillar din blogg. Har kollat och läst.
Du verkar som jag lite skrivgalen. Men det är vi
väl alla som bloggar.

2007-12-17 @ 14:56:22
URL: http://filipendula.blogg.se
Postat av: Cissi

Hahaha.. Vi är nog barn längst inne hur gamla vi än blir. Min gubbe är likadan. Nyfiken som få.

2007-12-17 @ 19:17:34
URL: http://cissilina.blogg.se
Postat av: Ulla

Oj, vad du står i. Knäck var längesen jag gjorde, men gott är det.

2007-12-17 @ 19:52:45
URL: http://ulla67.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback