Nu är det snart dags....

image650
Nu är det snart dags att gå och lägga sig.
Det är nu bara 4 arbetsdagar kvar på den är terminen.
Sedan har jag tagit både semester och komp. så jag
börjar inte att jobba förrän den 8 januari.

Det ska bli så härligt, jag har längtat efter att få vara ledig och
bara ta det lugnt och hinna läsa en vanlig bok för en gångs skull.
Det hinner jag aldrig med annars tycker jag.
Jag såg att Karin Alvtegen har kommit ut med en ny, kanske
har man tur så man får den i julklapp.

Idag har vi haft en halv studiedag.
Vi fick information om kvinnomisshandel av en tjej som hette Cecilia och som
arbetar på kvinnojouren i Höganäs.
Vi fick också se en film om hur det kan vara i en familj där mannen
slår och kränker sin hustru ifrån barnens perspektiv och hur kvinnan ljuger
och skyddar sin man för att inte få stryk igen.
I filmen så var mannen mycket inställsam och trevlig mot alla i sin omgivning
Så ingen trodde på att han kunde vara elak mot sin fru.
Förutom hennes syskon som hon inte fick träffa för sin make.
Det var en film som berörde och jag tänker på alla kvinnor som
har det så här var dag. Det är fler än vi tror.

image651

Bara förra året var det över 70 kvinnor som misshandlades till
döds i hela Sverige.
Om du behöver någon att prata med kan man ringa 020-505050.
Där finns någon som svarar dygnet runt och det syns inte på
telefon räkningen att man har ringt numret.



För den som bor här nere så håller
Unni Drougge en föreläsning i Tivolihuset i
Höganäs den 24 januari.
Vi kommer att få skriva nya tystnadsplikts avtal på jobbet där det nu även ingår
anmälnings plikt. Om vi inte anmäler om så bara barnet säger att pappa
slår mamma så begår vi tjänstefel enligt det nya avtalet.
Vi får se om det kommer att öka antalet anmälningar.
Men jag kan ju tycka efter att ha lyssnat på Cecilia att det
är bättre att anmäla en gång för mycket än för lite. För de här kvinnorna
behöver hjälp med att komm ur ett sådant här äktenskap.


Ha nu en trevlig kväll.
och var snälla mot varandra.
Kram.

Kommentarer
Postat av: Carina

I de lugnaste vatten....
Man kan nog aldrig tänka sig i vilka
hem detta pågår skulle jag tro.
Bra att det blir anmälningsplikt när det
gäller detta precis som det är med andra saker.
Kram Carina

Postat av: ejmis

Ett viktigt ämne att prata om. Bra att du tar upp det här i bloggen.

2007-12-18 @ 19:53:18
URL: http://ejmis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback