Ullared

Idag var det så dags att styra bilen mot Ullared. Idag var det riktigt fint väder och som jag förutspådde inte alls så mycket folk i affären som för en vecka sedan. Vi kunde gå ut och in utan en stämpel. Vi steg upp redan kl.5.00 och kl. 6.00 körde vi iväg. Eftersom ingen av oss hade några män med så kunde vi gå och titta på allt möjligt utan att mobilen ringer hela tiden och undrar om mn ärklar snart. Vi var inte hemma förren kl 16.15 igen och då har vi bara 1,5 timmes bilväg.
Men det blir nog en runda till innan jul. Jag såg att Göran Karlsson´s bilmuseum såg  riktigt trevligt ut och maken lät riktigt intresserad när jag berättade om det.
image313
SÅLDE AFFÄREN OCH BÖRJADE SAMLA: Göran Karlsson har alltid varit intresserad av bilar och började samla i slutet av 1970-talet. Men det var först sedan han sålde sitt livsverk, lågprisvaruhuset Ge-Kås i Ullared som han fick ordentligt med tid för sin stora hobby.


På vägen upp hade vi en CD med Cornelis i bilen. Jag såg att
Kaffebönan skrev om Cornelis på sin sida och att vissa låtar berörde henne mer än andra, bl a Baladen om fröken Cecilia Lind. Då kom jag att tänka på en historia som är sann och som jag inte fick höra förren jag var vuxen av min far. Cecilia Lind som i visan är tillsammans  med Fredrik åkare är min kusin på papps sida. Det var en sådan skandal på den tiden att en ung tjej var tillsammans med en så gammal man att man inte talade om det i släkten. Men Cornelis var snäll och döpte om henne i visan till Cecilia, hennes riktiga namn är Lillemor men efternamnet skriver jag inte ut här. Lillemor täffade så småning om en annan man sedan, som hon fick barn tlllsammans med och det blev en flicka, henne döpte hon till Cecilia. Och jag vet varför, och det vet ni också nu.

Det blir nog tidigt i säng ikväll, för nu är jag trött. Det tar på krafterna att shoppa.
Säger god natt för ikväll.
image314

Kommentarer
Postat av: Carola

Åh vad jag gillar Ullared...fast mindre kul och köa där utanför..så ni verkade ha tur. Sov gott.

Postat av: Ninni

Jaha då har du fått shoppa...kul att få höra historien om Cecilia Lind...älskar den visan!

2007-08-07 @ 16:40:48
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: ejmis

Cecilia Lind är en absolut favorit, tack för historien bakom visan!

2007-08-07 @ 17:33:38
URL: http://ejmis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback