Mexitårta

Nu är tävlingen avgjord.
Alla gissade riktigt bra, för det var inte så lätt förstår jag.
Men det var bara en som hade alla rätt.
Gå tillbaka så får ni svaren.

 
Perfecto 


Här kommer ett recept på Mexitårta. Det är en varm smörgåstårta som de flesta tycker om.
Den är ganska mäktig så den räcker till fler än receptet säger.
Mexitårta (8 bitar)



 
 9 skivor ljus landgångsbröd
 matfett

Köttfärsröra:

 300 g köttfärs
 1 msk smör
 1 rödlök
 1 köttbuljongtärning
 2 msk chilisås
 1 påse Tex Mexkryddor
+ vatten enl. förpackningen
 1½ dl majskorn
 

Fyllning 1:

 100 g mjukost
 halva mängden köttfärsröra
 1 röd paprika
Fyllning 2:
 1 liten burk creme fraiche
 1 dl hackade gröna oliver
 2 msk chilisås
 2 dl riven lagrad ost

Topping:

 100 g mjukost
 resterande köttfärsröra
 1 orange paprika
 ½ dl gröna oliver
 25-30 nachoschips
 2-3 dl riven ost
 
Börja med att göra köttfärssåsen. Skala och hacka löken. Bryn köttfärsen i en stor stekpanna. Tillsätt löken. Smula ner buljongtärningen. Tillsätt chilisås, Tex Mexkryddor och vatten enligt påsens förpackning. Tillsätt majskornen. Låt koka ihop några minuter.

Kantskär brödskivorna och smöra dem på båda sidorna. Lägg tre skivor tätt tillsammans på bakplåtspapper. Lägg på fyllning 1. (Bred över mjukost och täck med köttfärsröra. Tärna paprikan och strö över). Lägg på ett nytt lager brödskivor. Placera dem tvärs över så att tårtan håller ihop. Blanda ihop fyllning 2 och bred det över brödskivorna. Placera dom tre sista brödskivorna på samma sätt som dom första. Bred på mjukost på ovansidan och lite på kanterna runt om. Bred ut resterade köttfärsröra. Skiva paprika tunt och garnera tårta med paprika och oliver. Tryck fast nachoschips runt tårtkanterna. Strö över riven ost. Gratinera tårtan i cirka 15 minuter i 200°.








Kommentarer
Postat av: Carola

Det här måste jag testa. Jag är jätte förkyld, det är inte allergi. Synd att man jobbar när man mår så där. Har det blivit turer med bilen? Kram

Postat av: Zassi

Åhå!! Du den ser ju supersmaskig ut!!
Vi som älskar tacos oxå :) Tack, tack, tack :)
Hihi.. vad glad jag blir!!!

2007-04-22 @ 09:03:23
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Carola

Jag är inne och kollar på dina recept. Täntke göra Mexitårtan nu till helgen. Jag blev sugen på att göra den då skrev ditt sista inlägg om Mexitårtan. Du har smaskiga recept här. ( Gällande allergier och ostar så vet inte vad man äta för andra ostar ..så duktig är jag inte inom ämnet )Kram

2007-08-12 @ 18:45:23
URL: http://carolangel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback