Leken är viktig

image122   image123

Idag har jag suttit inne i det fina vädret. Vi hade en fortbildning i Lions-Quest. Det var en fortsättnings kurs för jag har gått första etappen för ett par år sedan.
Lions-Quest är ett material som vi använder i skolan för att lära barn och ungdomar emotionell kompetens.
Barn idag kan inte leka, sammarbeta eller lösa konflikter. Utan det behöver de vägledning i.
Leken är inte medfödd hos barn utan det är något man måste lära sig. Vi lärde mycket av varandra ute på gården och i skolan när vi var små, vi hoppade tvist, hopprep, boll lekar, dunk gömme mm. I alla lekar finns det regler och följer man inte dem så får man inte vara med. Det är en träning för vuxen livet. Och den träningen får barn inte idag för de sitter för mycket med sina TV-spel och datorer. Skolgården är kanske den enda plats där barn kommer ihop så många på ett och samma ställe. Och kan de inte sammas och leka så blir det problem.
Många lärare vill ha förbud mot att leka med pinnar, klättra i träd eller det sista som kom upp i personalrummet var
förbud mot att klättra uppför rutsch kanan. För att det bara blir konflikter.
Men vart ska barnen träna konflikter om inte i skolan och under uppsikt av vuxna som vaktar. Jag ser var konflikt som något positivt. De lär sig något av det och det är emotionell kompetens på riktigt.

Ett ordspråk som de har på L-Q lyder:
Om du ger mig en fisk, har jag mat för dagen.
Om du lär mig fiska har jag mat för hela livet.

Det ligger väl något i det.


Kommentarer
Postat av: EVA

Låter väldigt klokt ! Man kan inte curla för kidsen hela livet, de måste lära sig att ta konflikter. Och då är väl skolan en bra plats...

Kram Eva

Postat av: sofie

Ja, dina Ellos kläder dyker kanske upp i morgon :)
Håller tummarna för dig!

Extra kul är det när man får paketet i brevlådan och slipper hämta ut det.. :D Härligt!

E nästan lite sugen på o beställa mer.. eftersom att de går så snabbt.. :P

2007-04-26 @ 23:12:51
URL: http://jagmigminmitt.blogg.se
Postat av: Think Twice

Jag har lite svårt att kommentera situationen, eftersom jag inte är så väl insatt som dig, om dom dagliga konflikter som sker i skolan!
Men visst var det bättre förr då gick man till lekparken på eftermiddagen och gunga och lekte häst och gjorde en massa andra skojiga lekar...!
/Nattikram...

2007-04-27 @ 00:10:53
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: Paula

Jag blev rent förskräckt när jag var hos barnbarnen i helgen. 10- och tolvåringen sitter inne hela dagen o spelar dataspel! Suck, nya cyklar skulle dom ha, men till vad, dom står bara ute i cykelstället...
Endast minstingen (8) var ute o åkte inlines, kom in med röda kinder och tyckte livet var toppen!
Nä, ungar måste umgås, hur ska det annars se ut på arbetsplatserna om tio år?
Ha en underbart go vårhelg/Kram

2007-04-27 @ 16:43:07
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback